Hyppige toalettbesøk

Jeg har gått på hivmedisiner i mer enn ti år, men det siste året har jeg vært plaget av at jeg må på toalettet svært ofte, opptil tre/fire ganger om dagen. Jeg har ikke diaré, avføringen ser normal ut, men jeg må utføre det nødvendige ærendet svært ofte synes jeg. Det kan også være litt upraktisk da ”trangen” ofte melder seg når jeg er lang tunna et toalett. Kan dette ha sammenheng med medisinene selv om jeg har brukt de samme nå i flere år, eller kan det skyldes noe annet?

Det hørtes plagsomt ut, ja. I utgangspunktet tenker jeg at det godt kan skyldes noe annet enn medisinene dine siden du har brukt dem lenge uten å oppleve slike plager. Jeg synes du bør utredes for andre årsaker til dette.

Om man ikke finner noe annet galt, kan man godt prøve en annen kombinasjon av medisiner. Du bør ta det opp med hivlegen din og gjerne tenke igjennom om det er andre i familien din som har eller har hatt liknende plager eller om det startet etter en utenlandsreise.

Mvh.
Frank O. Pettersen, PhD
Overlege ved Oslo Universitetssykehus