Hvor viktig er trening og kosthold

Hvor viktig er det med regelmessig fysisk trening og sunt kosthold når man har testet hivpositiv?
Laila

Det du kanskje egentlig spør om, er om det er viktigere for en som lever med hiv å trene og spise sunt, enn en som ikke lever med hiv? Jeg er ikke sikker på om jeg kan svare på det, men det er i alle fall like viktig for den som lever med hiv, som for den som ikke gjør det. Mange av oss dropper trening og sunt kosthold uansett viktighet, og personer som lever med hiv, er vel ikke så veldig annerledes på det feltet.

Min erfaring er at det svinger litt begge veier, noen blir helse-freaks, andre absolutt ikke. Det som slår meg, er likevel hvor inkonsekvente vi kan være når det gjelder å forholde oss til helseråd. Vi kan proppe i oss alskens kostbare kosttilskudd, men røyke og gå på fylla like ivrig, her snakker jeg generelt helt uavhengig av hivstatus. Jeg tror det mest fornuftige og økonomiske er å prøve å gjøre noe med de viktigste helseskadelige faktorene, nemlig røyking og kombinasjonen av inaktivitet/usunt kosthold (mye fett og sukker) som gir enda mer inaktivitet og overvekt og risiko for hjertesykdom, sukkersyke og tidlig død. Vi snakker livsstilssykdommer og livsstilsendringer. Veldig vanskelig...

Imidlertid vet vi at hivmedisinene virker dårligere om man er underernært; et større problem i fattigere deler av verden der hiv også er mye mer vanlig, men det finnes noen grupper i Norge med generelt dårlig ernæringstilstand, kanskje spesielt blant personer uten fast bopel og med rusproblemer. Det er en utfordring.

Noen vitaminer og sporstoffer er viktige å få i seg også for hivpositive, men om det kreves tilskudd av disse i tillegg til et sunt og variert kosthold, evt. med tillegg av tran, det er omdiskutert. Jeg synes uansett ikke jeg har sett hardt-slående bevis for at vi som helsepersonell kan anbefale våre pasienter å blakke seg på kosttilskudd av varierende kvalitet og effekt, men jeg skal selvsagt revurdere det standpunktet om det framkommer god informasjon som sier noe annet. Inntil da, start i det små med noe som er oppnåelig og tilpasset akkurat deg, for eksempel en gå tur på 30-60 min per dag, aktiv røykekuttekampanje rettet mot deg selv, og noe godt og sunt å spise. Men altså, ikke begynn med alt samtidig om det virker for uoverkommelig. Det øker sjansen for å mislykkes, noe som bare forverrer og virker demotiverende.

Til slutt, om du begynner å gå ned i vekt, uten å gå inn for det, bør du få sjekket hiv-statusen din! Når infeksjonen utvikler seg raskt, og immunforsvaret blir dårligere, bruker kroppen veldig mye energi på å forsøke å holde stand, men til slutt uten å lykkes. Da tæres det på alle lagre av energi og byggesteiner i kroppen, og man går "uforklarlig" ned i vekt. Da kan det nok være at man trenger energitilskudd i en oppbyggingsfase, men i så fall kan man forsøke å måle energi-, vitamin- og energibehovet man eventuelt trenger.

Frank O. Pettersen
Lege, Infeksjonsavd. Ullevål
Oslo universitetssykehus