Lager opplæringsprogram for hivpasienter

Betydningen hivmedisinene har på livene til de som lever med hiv er kjent, men medikamentene mot hiv er ikke så enkle å bli fortrolig med likevel.

Et nytt undervisningsprogram tar sikte på å gjøre noe med det. Målet er å gi en kvalitetssikret opplæring før behandlingen påbegynnes, slik at pasienten tar foreskrevet behandling.

Seksjon for klinisk immunologi og infeksjonsmedisin på Rikshospitalet Radiumhospitalet Helse Foretak (RRHF) har utarbeidet et undervisningsprogram for hivpasienter som skal starte behandling med hivmedisiner. Undervisningsprogrammet består av moduler som tilbys via behandlingsstedet. Den ene av de tre modulene rommer fysiske «vare»prøver av medikamentene.

Undervisningsprogrammet er evidensbasert og testet av brukere på Aksept i Oslo, samt at professor og seksjonsoverlege Stig Frøland ved Rikshospitalet har vurdert kursmaterialet under progresjonen. Dette arbeidet har vært gjort ved Senter for pasientmedvirkning og sykepleieforskning ved RR HF, som har hatt ressurser tilsvarende ett årsverk til rådighet for å utvikle programmet.

Undervisningsprogrammet er basert på systematisk søk i faglitteraturen samt hospiteringer ved Huddinge Universitetssykehus i Stockholm, Ullevål universitetssykehus i Oslo og Tower Hamlets Primary Care Trust i London.

Oppdraget med programmet startet fordi det var behov internt i RR HF, men man har nå bestemt at det programmets moduler skal kunne brukes av andre behandlingssteder som møter denne pasientgruppen.

Seksjon for klinisk immunologi og infeksjonsmedisin skriver om motivasjonen for å lage programmet at «Høyaktiv antiretroviral terapi (HAART) har gitt en dramatisk reduksjon av sykelighet og dødelighet som følge av hiv i alle vestlige land, inklusiv Norge. Denne behandlingen har for mange pasienter ført til at sykdommen har blitt en kronisk tilstand som lenge kan kontrolleres med legemidler. Behandlingen kan være vanskelig å gjennomføre for pasienten. Hiv er fortsatt en potensiell dødelig sykdom, og opplæring av pasienten som tar antiretroviral terapi må derfor prioriteres høyt. Det er dokumentert at pasienter ofte tar mindre enn halvparten av anbefalte doser. En forutsetning for at pasienten kan oppnå optimal effekt av antiretrovirale legemidler er at 95% av legemiddeldosene tas. Forskning og praksis viser at det er nødvendig med tiltak for å assistere pasientene i oppfølging av legemiddelordinasjoner. Hensikten med undervisningsprogrammet er å kvalitetssikre opplæringen for å øke sannsynligheten for at pasienten med hiv tar foreskrevet behandling.»